Witajcie 😉
Dzisiaj na temat RMK i RMP. Nie wiem dlaczego, te konta sprawiają największy problem. Na pewno po tym wpisie uznacie te dwa konta za łatwe 🙂
Dlaczego rozliczamy w czasie?
Konta: rozliczenie międzyokresowe kosztów i rozliczenie międzyokresowe przychodów umożliwiają rozliczanie kosztów i przychodów w czasie. W księgach musimy ująć wszystkie osiągnięte przychody i koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty. Jeżeli dostaniemy darowiznę w postaci środka trwałego to środek trwały dotyczy okresu dłuższego niż 1 rok, a więc nie możemy całości darowizny „wrzucić” jako przychód. Zgodnie z zasadą współmierności kosztów i przychodów do aktywów lub pasywów danego okresu sprawozdawczego zaliczane będą koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów oraz przypadające na ten okres sprawozdawczy koszty, które jeszcze nie zostały poniesione (art. 6 uor).
Tak po polsku mówiąc, musimy rozliczyć koszty i przychody na konkretne miesiące.
Rozliczenia międzyokresowe przychodów
Mamy trzy sytuacje, kiedy używamy tego konta:
- gdy podmiot otrzymuje w formie bezpłatnego przekazu ŚT, ŚT w budowie oraz WNP (zgodnie z zasadą istotności oraz ostrożnej wyceny);
- gdy dostajemy równowartość otrzymanych lub należnych od kontrahentów środki pieniężne na poczet świadczeń, które zostaną wykonane przez podmiot w najbliższym okresie;
- gdy naliczamy kwoty podwyższające dotychczasowy stan naszych roszczeń do czasu ich otrzymania lub odpisania (np. naliczamy kontrahentowi odsetki z tytułu nieterminowej płatności, czyli za zwłokę).
Przykład 1
Otrzymano środki pieniężne na poczet przyszłej wycieczki 100 zł.
- środki otrzymane na podstawie dowodu KP (mogłoby być także WB -> rachunek bieżący)
- zrealizowanie wycieczki oraz wystawienie rachunku za wycieczkę (stanowi to nasz przychód)
Przykład 2
Naliczono odbiorcy odsetki:
- naliczenie odsetek
- KP- zapłata odsetek (mogłoby być WB)
- Przeksięgowanie w przychody finansowe (zapłacone odsetki za zwłokę)
Rozliczenia międzyokresowe kosztów
Dzielimy je na 2 rodzaje:
- czynne (RMC)- wydatek poniesiony z góry,
- bierne (RMB)- tworzenie takiej quasi rezerwy na koszty, które poniesiemy w przyszłości.
Typowe pozycje kosztów rozliczanych w czasie:
- zakup czasopism na warunkach prenumeraty
- czynsze i wynajem
- ubezpieczenia majątkowe
- remonty
- energia elektryczna
- koszty zakupu
Przykład 1
Otrzymano FaVAT za najem lokalu za pół roku z góry- 3 600.
Schemat poniżej jest schematem ewidencji w 4 i 5.
ROD- rozrachunki z dostawcami i odbiorcami
RPP- rozrachunki publiczno-prawne
RK- rozliczenie kosztów (490)
Rozliczenia międzyokresowe kosztów bierne
Dotyczy utworzenia rezerwy na poczet przyszłych kosztów.
- Quasi koszt (utworzenie rezerwy)
- Otrzymanie faktury
- Wydatek (KW lub WB)
Na dzisiaj to tyle. W następnym artykule omówię zapasy i zacznę obrót materiałowy. Do usłyszenia 🙂
Witam,
Czy przy odpisie na rezerwy w danym miesiącu ujmujemy całą kwotę odpisu w Rozliczeniach kosztów?
Chciałam jeszcze dopytać jak wygląda sprawa na kontach teowych w momencie kiedy mamy mniejsze rezerwy niż fakturę, która dotyczy ich przedmiotu. Mogłabym prosić o zarachowanie tego na kontach zarówno pierwszego jak i drugiego przykładu? Pozdrawiam
Witam,
W przypadku RMK czynnych najpierw mamy fakturę, która dotyczy kilku okresów. Wówczas dokonywany jest odpis proporcjonalnie do okresu, którego dotyczy, np. (1/12, jeżeli usługa dotyczy 12 miesięcy).
W drugim przypadku rozumiem, że chodzi o sytuację gdy nie posiadamy jeszcze faktury, ale tworzymy rezerwę na zobowiązania. W tej sytuacji możemy na koncie RMK po WN zaksięgować standardowo całość kwoty z faktury, ale proszę pamiętać o kręgu kosztów, który to musi zostać zachowany. Należałoby więc doksięgować pozostałą kwotę na konto 4 tak aby konto RMK się zamknęło.
Jeżeli ma Pani jeszcze jakieś pytania to proszę o kontakt 🙂
Dziękuję już mam jasność 🙂